måndag 1 september 2008

Om krånglig kärlek

Vad skulle du ha valt? Annika Thor (2008)

Om du var tvungen att välja, vad skulle du ha valt mellan att sitta i fängelse i tio år och aldrig träffa tjejen du är kär i? Kompisarna Jesper och Abbe har alltid hängt. Abbe retar ihjäl sina klasskamrater med välja-mellan-frågorna men för Jesper betyder det bara att han måste tänka till lite, byta perspektiv. Så kliver Annie in i Jespers liv och plötsligt är inget som det varit. Men måste man välja?, och i så fall hur väljer man? Fint skrivet om omtumlande kärlek och vänskap som sätts på prov. För ingenting är egentligen så där som man trodde från början. Och så ställs allt på sin spets en sen höstkväll. Bra, bra, bra.



Vad är så skört att det bryts om du säger dess namn? Sortland, Bjørn (2008)

Boken med den långa titeln är en fängslande fin liten historia. Markus blir förälskad i Ingrid och kärleken bränns av längtan och lycka, och bränns av sårbarhet. Ingrid är döende. Åh, det är så sinnligt, skört och poetiskt brutalt i prosadiktsliknande textmassa. Det finns en annan fin liten bok som heter Jag behöver dig mer än jag älskar dig och jag älskar dig så himla mycket av Gunnar Ardelius. Först blev jag förvirrad av någon slags likhet tills jag såg att Ardelius har översatt Sortlands bok till svenska. Kompisinspiration? Båda böckerna är i alla fall små guldkorn och jag hoppas att de hittar till fler händer.

1 kommentar:

Siska sa...

NU har jag också läst Vad skulle du ha valt? Och jag håller bara med, gud så bra det är!
Så himla fint och bra. Man kan riktigt se Abbe, Jesper, Annie och dom andra framför sig. Helt klart min nya favorit.