onsdag 3 september 2008

Barnsligt? Ooooh nej.

Jag tänkte ha den här boken till ett bokprat med en klass sexor. Men efter 10 sidor sitter jag lätt skräckslagen och när jag har läst ut boken är jag rätt skakis.

Petter Lidbecks Den döde sonen är femte deckaren om Tre tjejer, tvillingarna Siri och Tyra och huvudpersonen och berättaren Pella. Tidigar har de löst mysterier med drogsmuggling, bankrån, nazistguld och inbrott. Här är det mord. Och inte mord på vem som helst utan på en av de tuffa killarna i nian. Är det verkligen ok att snoka omkring och söka efter mördaren när det som man själv tycker är ett apännande mysterium är någon annans sorg? Det får tjejerna fundera rätt mycket över.

Det visar sig dessutom att det ligger en gammal och hemsk tragedi bakom allting, och att någon vill dra upp hemligheter som varit dolda sen länge.

Det här är spännande och som jag skrev tidigare, riktigt obehagligt och väldigt sorgligt.

Inga kommentarer: