onsdag 20 oktober 2010

Praktikant om fanfictions

Hejhej, praktikanten Matilda hos Askims biblioket här! Det är min tredje dag idag, och jag tänkte försöka mig på att blogga lite här på Collaget innan det är dags att plocka ihop mitt pick och pack och ge mig av hemåt för dagen! Får se hur det går, håll tummarna!
Jag råkar vara en flitig fanfiction -läsare. Det är en genre jag är mycket förtjust i (både att läsa och själv skriva), och av den anledningen skulle jag vilja berätta lite om den.
Fanfictions är korta berättelser som man publicerar på nätet och som oftast är på engelska. De förekommer i olika typer, men vanligast är chaptered fic (med vilket man menar en berättelse som är uppdelad i flera små kapitel som publiceras ett i taget) och oneshot (vilket är en berättelse som bara består av ett, lite längre kapitel). Men det som gör fanfictions så speciellt är att de handlar om kändisar. Det kan vara allt från Darth Vader och Jack Sparrow till P!nk och Brad Pitt - alltså både fiktiva och riktiga kändisar. Det är därför det kallas fanfiction, för att det är just fans som skriver berättelser om berömda personer de gillar. Det måste inte vara en kändis per fic, ofta har man också med kändisarnas kompisar och familj (vare sig de är kända eller inte) - man kan t.o.m. ha med sig själv i ficsen! Det är en av många undergenrer som kallas SI (som i Self-insert = Själv-infogning). Man kan också slå ihop två eller fler saker som redan finns från början, så att t.ex. Adam Lambert bor i Forks tillsammans med Edward, Bella och Jacob från Twilight.
Precis som med så många andra genrer inom litteraturen, så börjar fanfictions med ett eller flera problem, och sedan handlar det om hur huvudpersonerna hanterar problemen. Majoriteten av ficsen är kärleksberättelser (däribland olycklig kärlek, erotik, sött fluff, vampyrromans och ångest) och det är inte ovanligt med homosexuella par (även om personerna kanske inte är ihop i verkligheten).
Jag hoppas att jag inte rörde till det alltför mycket för er nu! Det var väldigt kul att skriva det här i alla fall, så förhoppningvis var det inte alltför tråkigt att läsa heller.
Imorgon kommer jag berätta lite mer om mig själv när det gäller fanfiction, t.ex. hur och när jag hittade till genren, vilka som är mina favorit-ships osv. //Matilda

Inga kommentarer: