fredag 18 juli 2008

Vill du bli skrämd?

På min lista av "Some News- ej lästa" fanns De Oskyldiga av Lena Ollmark. Läste klart den igår. Jag brukar inte vara så stormförtjust i skräckgenren eller det övernaturliga (trots att jag hade en period när jag plöjde alla Stephen Kings och D.R Koontz böcker). Så jag började läsa lite skeptiskt. Det blev spännande rätt fort och fortsatte så hela boken. Inga onödiga utläggningar eller krångliga omskrivningar. Spänning rakt på. Mycket bra. Sara, som flyttat jorden runt hela sitt liv, hamnar i en liten by där hennes pappa ska göra ett viktigt jobb. Sara tycker att byn är jättetrist och hon får inga vänner, eftersom ledarna i klassen tycker att hon sticker ut för mycket. I byn härjar en pyroman och en massa oförklarliga bränder sätts igång. Dessutom så börjar Sara känna sig iakttagen, ha mardrömmar om bränder, instängda barn och Indonesien som hon bodde på som liten. Hon blir alltmer indragen i något och skillnaden mellan fantasi och verklighet suddas ut och mardrömmarna blir mer än bara drömmar...

Inga kommentarer: