fredag 25 juli 2008

Hitta Felix

Läste en av boknykomlingarna igår, nämligen Hitta Felix av Kristina Sjögren. Storyn är att Flipps storebror Felix väljer att rymma från deras lilla familj, de bor med sin mamma och deras pappa är död sedan något år tillbaka (och varför dog han? missade jag det eller stod det aldrig?). 15-åriga Flipp är ordentlig och ambitiös, Felix är slarvig, skolkar och lever bara för sin teater, och bråken är många mellan Felix och mamman. Så kommer hans 18-årsdag och Flipp och mamma har bakat tårta och väntar och väntar men Felix dyker aldrig upp. De blir så klart oroliga och polisen kopplas in, men eftersom Felix är över 18 så räknas han som myndig och alltså kan dom inte göra något. Det visar sig ganska snart att Flipps storebror helt enkelt håller sig hemifrån frivilligt. Flipp försöker men kan inte förstå, hon måste få ett svar, hon måste hitta Felix. Och hur ska livet kunna gå vidare när ens syskon plötsligt försvinner? Jag fick inte kläm på figurerna, varken på Flipp, Felix eller mamman, varken ålders-, bakgrunds-, eller konfliktmässigt. Tycker det känns lite otrovärdigt men det finns trådar i boken som är bra. Inget för mig, men säkert något för någon annan.
Låna boken här.

Nu ska jag ladda upp med en ny boktrave inför min semester som börjar idag.

Inga kommentarer: