fredag 4 juli 2008

Innan jag dör, Jenny Downham


...och hade hört så mycket om denna bok. Massa reklam och hej och hå. Men...den var inte alls så himla bra. Men det kanske bara var jag som hade högt uppskruvade förväntingar.


Boken handlar om Tessa, en 16-årig tjej som är döende i cancer. För att få döden att vänta, eller i alla fall hålla sig ur synfältet, gör hon upp en lista på vad hon vill hinna göra innan hon dör. Bl a bli av med oskulden, bli kär, köra bil mm. Sorgligt? Nä, inte särskilt, konstigt nog. Boken handlar ju mer om livet än om döden, och är ju helt rätt så. Men jag kände mig ändå inte så engagerad. Tyvärr.

Bättre då filmen "Mitt liv utan mig" med fantastiska Sarah Polley av Isabel Coixet som handlar om samma sak - ung kvinna får veta att hon är döende i cancer och gör upp en lista. Se den istället!

Inga kommentarer: