Sugen på att programmera ditt egna dataspel? Ett enkelt sätt att börja på är genom att testa Game Maker, ett program som gör det enkelt för en att göra sina första spel. Det finns en gratissversion att ladda ner och en Pro-version som förvisso kostar men gör programmeringsmöjligheterna fler. Man kan behöva lite kunskap om hur digitala spel är uppbyggda och eventuellt lite handledning första gången man använder programmet. Det finns nämligen många olika delar att börja med och det kan bli lite förvirrande, även för mig som nu använt programmet ett tag. På nätet finns många forum med tips på hur man gör kodningen smidigare, men förvänta er inga stora resultat - så här snyggt blev det häftigaste spelet jag gjorde, inte jättemycket action... Det kan helt enkelt ta ett tag att bemästra programmet.
På biblioteket finns en del böcker om spel och spel-design. Mina tips är All jordens spel och lekar av Frederic V. Grunfeld, Gamers Bible av Mark L. Chambers och Rob Smith och The complete guide to game developement, art & design av killarna: David McCarthy, Ste Curran och Simon Byron. De här böckerna förklarar inte hur du skall programmera, utan snarare är de till för inspiration men främst hur du skall tänka när du bygger ett spel (den förstnämnde nämner endast analoga spel, det är också den enda av dessa böcker som är på svenska). Ett spel är ofta uppbyggt i en massa olika regler som spelaren skall förhålla sig till för att klara spelet. Detta betyder att mediet som spelet sedan spelas i lika gärna kunde vart något annat. Tänk er Fifa 10 som brädspel istället... med lite tärningar och diagram går det att få ungefär samma spel. Fast det är klart, digitalt blir vissa spel smidigare, andra blir tråkigare...
Anyway! Chop-chop!
P.S. Till våren hålls här en workshop om speldesign och Game Maker. Håll utkik i vårprogrammet och anmäl er till den vettja!
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar