lördag 9 maj 2009

Framtidens discokula.

Där det en gång var disco har det nu blivit köpcenter och samhället tillåter mest bara perfektion och shopping. I discokulan bor barnen som har blivit över. De kan bara smyga ut om natten óch leva i hemlighet. Det är Albin som är albino, Sorry som har för korta armar och Seiko som aldrig säger någonting. Jonatan är deras trygga famn och är den enda av barnen som kan vistas utanför kulan på dagtid. Jonatans problem är att han är så ledsen eller varför faller det alltid tårar från hans ögon?

Avig är en spännande bok som nästan skulle kunna kallas dystopi och slutet på boken är inte alls som jag hade förväntat mig. Språket var lite svårt att komma in i när jag började läsa men sedan föll jag in i takten. Albin är den som är mest utav en språkkonstnär med sina ständiga felsägningar:

"- Kackerlackor, sa Albin och nickade mot lådan med småkryp han hade i handen. Jag tror att dom behöver ett sällskapsspel.
- Lite sällskap, menar du?
- Ja, sällskap, det hade varit roligt för dom att få samspela."

Inga kommentarer: