måndag 31 mars 2014

En bok med Extra allt


Bokförlaget har markndadsfört Konsten att ha sjukt låga förväntningar  av Åsa Asptjärn som en bok man kan läsa efter att ha läst Gregs dagbok och jag förstår hur de tänker. För precis som Greg är Emanuel Kent en antihjälte. Det är samma slags tragik, fast lite bätte, både roligare och allvarligare.

Det är hösttermin och Emanuel Kent har precis börjat nian.  Emanuel har bara en kompis och han heter Tore. Tillsammans är de kanske det töntigaste som finns på hela skolan. Emanuel vill gärna vara lite coolare. Men han gör hela tiden bort sig. Som när  han köpte kondomer och sa till kassabiträdet att det var till sin mamma eftersom han trodde att han handlat  skoskavsplåster. Medan Tore går sin egen väg utan att bry sig om vad andra tycker.

I klassen börjar det en ny tjej, som Emanuel blir förtjust i. När Tore är borta från skolan några veckor försöker Emanuel sälja in sig själv hos den nya tjejen genom att prata skit om Tore. Det börjar bra, men sen kommer Tore tillbaka...

Det bästa och det värsta med den här boken är att man gillar Emanuel. Han är  en smart kille. Men det blir så himlans jobbigt när han gör något dumt och det gör han  hela tiden. Sen blir jag arg på honom när han säljer ut sin enda vän, Tore, som dessutom precis råkat ut för något riktit jobbigt.

 En bok med extra av allt, men utan att jag blir mätt. Precis som när man har hittat något nytt som man gillar. Jag är avundsjuk på alla som har den här boken framför sig. Jag hoppas på en fortsättning.

Boken finns att låna här.


Inga kommentarer: