fredag 11 januari 2013

Delirium

Thriller-dystopi. Tre delar. Blir film.
Några associationer? Ja, allt stämmer överens med Hungerspelen, men också med en ny dystopisk thrillerserie av Lauren Oliver. Och gillade du Hungerspelen tror jag att du kommer att fastna även här.

Jag var till en början inte jätteimponerad av själva storyn, som kan sammanfattas med att det i ett framtida USA är förbjudet med kärlek och att alla opererar bort förmågan att älska, i ung ålder.

Men tji fick jag!

Lena ska snart fylla 18 och då ska hon äntligen bli opererad, så att hon inte sedan kan smittas av sjukdomen (deliria). I den rådande världen fostras man nämligen från början att vara rädd för kärlek och göra allt för att inte drabbas. Men innan det är dags för operationen är det sommarlov och allt kan fortfarande hända, även om Lena naturligtvis inte utsätter sig för några situationer som skulle kunna leda henne fel. Hon ska bara genomgå den obligatoriska Utvärderingen, där man ska bestämma hennes framtid: om och isåfall vad hon ska utbilda sig till, vem hon ska gifta sig med och hur många barn hon ska få.

Men så händer det. Lena hamnar, tack vare sin bästa kompis, på en konsert i ett ockuperat hus på landet. Det visar sig nämligen att det finns en motståndsrörelse i detta mycket sjuka samhälle, där kärlek anses vara roten till allt ont. För första gången får Lena höra musik, som hon blir djupt berörd av. Och i henne väcks en massa förbjudna känslor till liv. I samband med detta träffar hon också Alex. Han är redan "botad" och borde därför inte vara någon fara för henne. Men det visar sig att Alex inte är den hon tror och här tar en riktigt spännande historia fart, som rymmer massor: samhällskritik, sorg, spänning, kärlek, vänskap...

Lauren Oliver har skapat en sjuk, osannolik värld, men hon har ansträngt sig bra för att förklara hur den hänger ihop. Personerna, miljön, händelseskeendena är oerhört väl beskrivna. Därför ser jag redan hur tacksamt det kommer att vara att göra film av den här boken. Men innan dess hoppas jag förstås att jag ska få läsa tvåan och det kommer jag att få göra riktigt snart! Redan i slutet av januari kommer den ut - Pandemonium, som tar vid där Delirium slutar. YES!

Inga kommentarer: