tisdag 15 maj 2012

Två boktips av en ung författare från Varberg!

Är det någon mer som har kollat in Sofie Trinh Johanssons böcker Vatten och salt som kom ut 2011 och Halvblod som gavs ut i år? Jag vill gärna tipsa om dem och rekommenderar er starkt att läsa!

Sofie är född 1986 och bosatt i Varberg och hon har redan hunnit skriva två böcker! Det tycker jag är imponerande. Hennes första roman Vatten och salt tar dig tillbaka till 1910-talets Varberg. Tiden och staden präglas av fattigdom och lungsot men också av rikedom, förälskelse och starka begär. Men detta är ingen vanlig kärlekshistoria vilket snart kommer att gå upp för var och en. Huvudpersonerna i berättelsen är dels en ung man vid namn Vilhelm, som läsaren lär känna ingående. Vilhelm är läkarstudent och kommer från en fin familj i Varberg. Vilhelm är yngsta sonen i familjen och hans mor planerar snart ett giftermål åt honom med fröken Victoria. Men Vilhelm har redan förälskat sig handlöst i den mystiska flickan Millie. Ingen annan verkar lägga märke till henne förutom han. Hon beter sig märkligt och gåtfullt och avvisande. Han får inte ens veta hennes namn till en början och han får absolut inte veta vart hon bor. Kvinnan som skiftar utseende och hårfärg från gång till gång lär vi senare känna som Millie, även om detta inte är hennes riktiga namn. Millie bär på en mörk hemlighet som snart kommer i dagern. Hennes situation gör det svårt för dem att fortsätta att träffas och Vilhelm är olycklig men kär på samma gång och kan inte vara utan henne. Vilhelm dras in i en allt mörkare värld och hamnar i situationer och utför saker han nog aldrig skulle kunna ha drömt om tidigare.

Vatten och salt är en oerhört spännande berättelse med historisk anknytning och stor sexuell laddning. Jag blev helt betagen i den från första stund.

Jag tycker om miljöbeskrivningarna och språket och karaktärerna. Boken är en mycket stark debut. Blir ni nyfikna så får ni läsa den för att få veta mer…


Sofie Trinh Johanssons andra bok är första delen i en vampyrtrilogi på 663 sidor. Jag skämtar inte! Om det är något hon kan Sofie så är det att skriva. Jag håller på och läser den nu kan jag meddela. Och hur är läsningen då? Jo den är bra och stundtals är det riktigt bra..
Titeln på boken är Halvblod och den handlar om Aveline Johansson som är en tjej på 22 år och som har ett medfött hjärtfel. Hon tvingas på grund av sitt sköra hjärta leva ett stillsamt och stillasittande liv och har därför inte så många verkliga vänner. Hon lever i sina böckers värld tills allt förändras en dag. Hon får höra ett samtal som hon aldrig skulle ha hört och som får hennes liv att dramatiskt ändras. Hon vet inte längre vem hon kan lita på och vad som är sant och inte?

Berättelsen börjar med att Aveline plågas av onda drömmar och vi får snart veta att hon äger någon form av övernaturliga krafter i form av styrka och snabbhet när hon i rasande hastighet lyckas förhindra att en kvinna och hennes barn håller på att bli överkörda av en bil..

Jag blir inte lika omedelbart fäst vid denna roman som Vatten och salt men den känns ändå tillräckligt bra och fascinerande för att fortsätta läsa. Man vill veta vad som kommer att hända vilket är ett gott tecken. Jag får återkomma med en längre recension när jag läst klart den helt enkelt. Läs själva och se vad ni tycker!


För er som gillar hennes böcker kan jag meddela att vi planerar ett författarbesök med Sofie Trinh Johansson till hösten på Kärra bibliotek. Troligen blir det av till höstlovet som är vecka 44. Håll utkik i kulturprogrammet på webben!

 Hillevi ungdomsbibliotekarie på Kärra





Inga kommentarer: