torsdag 5 april 2012

Kampen fortsätter, sexismen ska krossas!

Nu har Lina Neidestam kommit med uppföljaren till sitt seriealbum Zelda (som Filip gjort ett inlägg om på Library Ninjas). Det här albumet heter Zelda: kampen fortsätter, och i den möter vi samma kaxiga, upprorslystna och dubbelmoraliska feminist som i den tidigare boken.

Kanske inte överraskande så slänger jag ur mig meningen ”den första var bättre”, men det betyder inte att uppföljaren inte är bra! Jag nickar och skrattar, och gillar Zeldas roomie Ester, som också är feminist men som ofta har andra åsikter än Zelda. Tillsammans problematiserar de saker och för upp konflikter eller olika ståndpunkter där jag kan känna igen att jag själv har svårt att välja ”vad som är rätt”. Och jag kan inte sluta älska att Zelda, hur hon än står, sitter eller ligger, alltid är tecknad med en liten, liten synlig fettvalk någonstans. Precis som det är på riktiga människor.

Inga kommentarer: