onsdag 8 februari 2012

Till svenska med kärlek

Jag läser ofta böcker på engelska. Mest för att jag gillar att få författarens eget språk, och den känsla han eller hon vill förmedla med boken. Ibland är det inga problem, för många av de som kommer till mitt bibliotek läser också lika gärna på engelska som på svenska, men det är när de inte gör det som det kan bli lite tråkigt. Jag vill ju så gärna tipsa om de där böckerna som jag tyckte var så fantastiskt bra, och framför allt så vill jag att alla (jo, alla!) ska läsa dem!
Nu är det så fantastiskt att tre av mina favoritböcker har översatts till svenska, två förra året och en kommer ut i mars i år) så nu tänker jag passa på att tipsa om tre bra böcker som du kan välja att läsa antingen på engelska eller på svenska:

Glass houses/Glashuset av Rachel Caine
16-åriga Claire kommer till staden Morganville för att studera. Hon vill egentligen plugga på ett stort universitet, men i och med att hon är så ung har hennes föräldrar barat gått med på att hon får flytta hemifrån om hon väljer ett litet. Föga anar de att så mycket farligare städer än Morganville kan man knappast hamna i. Här har nämligen vampyrer byggt upp ett samhälle där de styr och ställer helt enligt egna lagar och egen vilja, människorna kan söka beskydd hos vampyrer, men få vågar sig ändå ut efter mörkrets inbrott.
Efter att ha hamnat i vägen för ett gäng elaka (och livsfarliga) tjejer på området där hon bor flyttar Claire in i ett kollektiv bestående av gotharen Eve, rebellen Shane och den mystiske Michael som man aldrig träffar på under dygnets ljusare timmar.
Jag gillade verkligen den här boken, för att den mitt i all sin overklighet ändå kändes äkta. Jag gillar att vampyrerna är onda och själviska och att man aldrig riktigt vet vem man kan lita på. Om du också gillar kan jag glädja dig med att det finns en massa härliga delar i den här serien, och jag antar att de också kommer att översättas till svenska vad det lider.

White cat/Den vita katten av Holly Black
Cassel Sharpe tillhör en familj som genom generationer haft förmågan att använda magi för att manipulera bla människors drömmar, känslor och minnen. Eftersom påverkan sker genom beröring kallas de berörare. Efter ett stort krig är denna form av magi förbjuden och hela Cassels familj består därför av brottslingar som säljer sina tjänster på den svarta marknaden.
Cassel besitter däremot ingen sådan förmåga. Däremot bär han på en mörk hemlighet - han har dödat sin bästa vän, Lila. Eller har han det? Sakta med säkert börjar Cassel nysta i sina minnen och kommer närmre och närmre en sanning som är mörkare än han hade kunnat ana.
Jag tycker att Holly Black har ett väldigt bra språk och dessutom skriver hon mystiska, spännande böcker som jag aldrig vill lägga ifrån mig. Det här är första delen i en trilogi. Den första finns på svenska och engelska, den andra (Red Glove) på engelska och dem är det bara att låna och läsa, men trean får vi vänta ett tag till på!

Det här var de två böcker som redan finns på svenska, den tredje tipsar jag om senare i veckan!

Inga kommentarer: