måndag 26 september 2011

Välkommen hem av Johanna Lindbäck

Jag har precis läst Välkommen hem av Johanna Lindbäck. Boken handlar om Sara som kommit hem till Luleå efter att hon haft ett gymnasieår i London. Hemma finns den f.d. killen Mattias som det tog slut med precis innan hon åkte iväg. Mattias som tillsammans med sin tvillingsyster Bella alltid varit en viktig del av Saras liv.

Men hur skall det bli nu? Både Mattias och Sara har svårt att förhålla sig till varandra. De vet inte hur de ska bete sig när de träffas, kan absolut inte slappna av i varandras sällskap och har ofrivlligt full koll på den andre om de råkar befinna sig i samma rum. Fast egentligen vill Sara bara att det skall vara som förut.

Samtidigt fortsätter livet för Sara. Året i London har slagit in hennes liv på nya spår. Hon börjar träna jiujutsi tillsammans med nye grannen Adrian. Men vem är hon egentligen kär i? Adrian elller Mattias? Och vem är det som Adrian skickar sms till hela tiden?

Välkommen hem är en verklighetsnära bok om hur det är att vara tonåring och att försöka få ihop den inre verkligheten med den yttre. Den handlar om hur besvärligt det kan vara med känslor och om att inte riktigt veta vad man vill. Lindbäck har ett träffsäkert språk. Jag tycker att det är en välskriven bok, en modern utvecklingsroman som borde passa många i åldern 16-19 år. Det enda som jag ställer mig frågande till är Saras ålder. Hon är 17 år men verkar mer som en 19 åring. Fast det är möjligt att Johanna Lindbäck har större koll på tonåringar än mig, hon jobbar ju trots allt som gymnasielärare.
Boken finns att låna här.

Inga kommentarer: