onsdag 18 maj 2011

Två viktiga grejer

Äntligen! Har jag fått läsa två serier av två grymma tjejer, som jag väntat länge på. Sara Hanssons Vi håller på med en viktig grej och Nina Hemmingssons Mina vackra ögon.

Vi håller på med en viktig grej är en självbiografisk serie om Sara, som handlar om henne själv som 11-åring, med alla de glädjeämnen och problem man upplever i tiden mellan barn och tonåring, på banan på väg från att vara barn mot att vara vuxen. Sara blir bästis med Rebbe genom deras gemensamma tycke om Spice Girls. Rebbe går i sexan, och Sara är grymt glad över att hon vill vara hennes kompis trots att Sara bara går i femman!

Det här är tiden i livet när man har så himla mycket vilja, men alla vuxna tycker att man fortfarande är för liten att bestämma något själv. Tiden då idoler är nästan som ens bästa kompisar. Och tiden då man börjar upptäcka en massa orättvisor. Jag som är lika gammal som Sara som skrivit serien nostalgitrippade hårt; i centrum för berättelsen står mitten på 1990-talet, Spice Girls – och Sara och Rebbas orubbliga kompiskärlek till varandra. Kompisar äger, och det visar verkligen den här fina serien.

Nina Hemmingssons Mina vackra ögon följer bra i linjen med hennes tidigare verk. Den fult tecknade, egocentriska och ganska vulgära huvudpersonen är lika underbart bitsk och bitter som vanligt. Jag fnissar eller gapskarattar. Och kapitlet om prinsessan Victoria och hennes ”gemål” både tankeväckande, lite obehagligt (när man tänker på vilka privilegier vissa människor har eller tar sig) och även det roligt.

När jag sedan kommer till kapitlet i boken där Nina har valt att bara slänga ut en massa tecknade bilder, helt random och utan några kommentarer, vet jag inte om det är meningen om jag ska komma på berättelserna bakom bilderna själv, eller om Nina nästan är lite galen. Och jag tycker bara ännu bättre om albumet.

Inga kommentarer: