måndag 13 oktober 2008

Ibland bara måste man -David Leviathan (2007)


Såg helt tydligt framför mig att någon redan bloggat om den här underbara boken, men det kan vara jag som förirrat mig i höstdiset. Däremot är jag helt säker på att titeln finns med bland de "Värsta-boken"-böcker som cirkulerar i Göteborg nu i höst.

Hur ska man beskriva "Ibland bara måste man"? Det är ju en helt vanlig ungdomsbok om kärlek, kompisrelationer, trubbel i skolan och knasiga familjer. Fast den har lite mer, framför allt är den rolig! Det är rätt sällan man hittar böcker som får det att bubbla i magen av fnitter och livslust.

Intrigen är denna: Paul är kär i Noah som är ny på skolan. Dessvärre råkar han, för att vara snäll, kyssa sitt ex Kyle i städskrubben på skolan, villket naturligtvis får Noah att vända på klacken. Bästa kompis 1, Joni, försvinner allt längre bort i fotbolls-Chucks armar. Bästa kompis 2, Tony, får av olika anledningar utegångsförbud av sina hysteriskt religiösa föräldrar. Vad göra?

Alla måste läsa. Måste. Jo.

Låna boken här. Nu.

1 kommentar:

Siska sa...

Åh jag tycker så himla mycket om den! En riktig feel good-bok. Dessutom har den ju ett otroligt snyggt omslag.