onsdag 8 oktober 2008

Hålla masken

Varför läser jag sportböcker fast jag hatar sport? För att dom ofta är så himla spännande och bra! Magnus Ljunggren (som tidigare skrivit dom fantastiska böckerna om hiphoptjejerna Virre och Jassan) berättar i sin nya bok Hålla masken om Erik. Han är 15 år och sjukt bra på hockey. Så pass bra att han har stora chanser att snart bli hockeyproffs. Det är något Erik har drömt om hela sitt liv. Men han har börjat tröttna lite på att träna varje dag, tröttna på att tränaren skriker åt dom och kallar dom bögar och fittor om dom inte spelar tillräckligt hårt, men han föräldrar har ju jobbat stenhårt för att han ska komma såhär långt. Så blir Erik skadad och får istället för att spela hockey gå med i skolans teatergrupp.

Det här är så himla bra! Trots mitt totala ointresse för hockey så fattar jag varför Erik gillar det, matcherna blir spännande och jag gillar verkligen Erik. Det här är en gripande bok som handlar om press från föräldrar och kompisar, första kärleken, dom stora valen i livet och om att gå sin egen väg.


Låna boken här

Inga kommentarer: