måndag 18 augusti 2008

Spännande men sämre kopia

Men, det här har ju jag läst förut, tänkte jag när jag började läsa Tom Beckers Darkside. Det här är nämligen väldigt likt en av mina favoritböcker, Neil Gaimans Neverwhere.

Jonathan är en kille som bor i London, han har det inte så lätt. Hans pappa är inlagd på mentalsjukhus och skolan klagar på att han skolkar så mycket. Dessutom verkar det som att någon är ute efter Jonatahan. I sin pappas böcker hittar han beskrivningar av en märklig plats som kallas Darkside. Det visar sig att det London vi vanliga människor ser inte är allt. Det finns en annan mörk del av London, Darkside. Därifrån kommer märkliga varelser på jakt efter Jonathan. En mystisk lönnmördare och en vampyr verkar vara speciellt angelägna att få tag på honom, men varför?

Hade jag inte läst Neverwhere hade jag nog tyckt att det här var en toppenbok, nu känns det mest som en halvbra kopia. Läs Neil Gaimans mästerverk istället.

Inga kommentarer: