onsdag 6 augusti 2008

Serieorgie i dekadens

Gud, jag blir alldeles utmattad! Simon Gärdenfors har åkt runt i Sverige i 120 dagar och bott hos folk som anmält sig på hans hemsida. Reglerna han satte upp för sig var att han inte fick bo hos någon mer än två nätter och inte besöka sin egen lägenhet. Av den här resan har han gjort serieboken Simons 120 dagar. I den besöker han bland annat gamla vänner, Hare Krishna, tanter och unga tjejer som han ligger med.

Tidigare har han gjort seriealbumen Turist (inte min favorit direkt) och Lura mig! (bra!). Han har en rätt kul tecknarstil och är minst sagt utelämnande (frågan är om tjejerna han ligger med tycker det är lika kul som han). Som ni kanske märker tycker jag att han är lite slemmig. Jag är sjukt trött på självbiografiska serier om killar som ligger runt och förväntar mig faktiskt att om man skriver om det ska man göra nått lite annorlunda och spännande. Det tycker jag inte att Simon Gärdenfors lyckas med.

Det han däremot lyckas med är att skildra sin egen person på ett rätt bra sätt. Han visar verkligen både sina sämsta och sina bättre sidor och jag kan inte riktigt låta bli att tycka att det är riktigt intressant. En del av dom människorna han bor hos är riktigt fascinerande och när han tillsammans med Johannes Nilsson (som skrev den fantastiska boken Recension för några år sen) lurar SVT med hjälp av upphittade kokranier att dom offrar till asagudar är det både roligt och bra.

Så allt som allt, lite gubbigt, lite tragiskt, mycket underhållande och ibland riktigt, riktigt bra.

Låna boken här

Inga kommentarer: