fredag 1 augusti 2008

Efter kraschen tog jag mig samman...

Den amerikanska författaren Joyce Carol Oates har skrivit en mängd romaner både för vuxna och ungdomar. Varje år när nobelpriset skall utses så är hon en av dem som många tror och hoppas skall få det, men icke!

När jag gick på gymnasiet så läste jag Foxfire, en bok om ett gäng 13-åriga tjejer i 50-talets USA som lever i ett fattigt litet samhälle. Jag tyckte att boken var superbra och bjöd på både spänning och allvar. Nu många år senare försöker jag mig på en av Oates andra ungdomsromaner från 2005, nämligen en bok med den långa titeln Efter kraschen tog jag mig samman, bredde ut mina vingar och flög iväg. Språket i boken är lika poetiskt som titeln men berättar en ganska handfast historia om Jenna som förlorar sin mamma i en bilkrasch som de båda utsätts för. Jenna lider av starka skuldkänslor och när hon ensam kvar tvingas flytta till en liten stad och bo hos sin moster så hamnar hon i en djup depression. I skolan hamnar hon i småkriminella gäng och experimenterar med droger. En av killarna i gänget, Crow (egentligen heter han Gabriel) stöttar henne och det utvecklas till en obesvarad förälskelse.

Jag fick inte riktigt mina förväntningar uppfyllda eftersom det är en bok som inte överraskar med sitt lyckliga slut, men jag kan ändå rekommendera att man provar att läsa något av Joyce Carol Oates. Efter kraschen... är ganska lättläst och passar för sent högstadium tidigt gymnasium.

Låna Joyce Carol Oates böcker på biblioteket här

Inga kommentarer: