tisdag 28 april 2015

En av Miyazakis mest fantasifulla anime

Det levande slottet, (Howl´s moving castle)
Japansk animerad film från 2004. Filmen producerades av studio Ghibli, (Hayao Miyazaki).

 Filmen är baserad på boken Trollkarlens slott, som skrevs av Diana Wynne  Jones. Men det finns stora skillnader mellan boken och filmen.  Det levande slottet handlar om en ung hattmakare som heter Sofie. En dag blir hon förvandlad till en gammal tant av den snobbiga ödehäxan. Häxan lägger även en förbannelse över Sofie, hon kan inte tala om förvandlingen för någon. På jakt efter ett botemedel stöter hon på ett levande slott, som rör sig av sig själv, oinbjuden går Sofie in och anställer sig själv som städerska i slottet. Där inne bor en liten pojke som heter Mike, en elddemon som heter Calcifer och husets ägare, trollkarlen Haurus (Howl).


Filmen är en tecknad  anime film, den är ganska gammal men mycket välgjord.  Andra filmer producerade av Hayao Miyazaki: Spirited away, Kikis expressbud, Prinsessan Mononoke, min granne Totoro. Vilken är din favorit? Finns det fler jag inte nämnt som du gillar?

Alla filmerna är fantasifulla och annorlunda, ens sätt att tänka kring film och anime blir på ett helt annat sätt efteråt. Dom är lite konstiga, det liknar inget jag sätt förut. Men oavsett ålder är det många som gillar filmerna. Jag tycker att Miyazaki skapat några av dom bästa filmerna jag någonsin sätt.


/Jenny, praktikant på Gamlestadens bibliotek 

Inga kommentarer: