tisdag 23 juli 2013

Vem kan segla förutan vind- är en sommarroman att läsa på stranden


Vem kan segla förutan vind av Lina Forss är en underhållande och lättläst sommarroman att läsa på stranden. Boken utspelar sig en sommar i Stockholm i Sandhamn, på Östermalm och även till viss del i London. Huvudpersonen är en tjej som heter Timotej af Lilja och trots att hon är något av en  snobbig och bortskämd östermalmsbrud är hon ändå lätt att tycka om som känns verklig och sympatisk. Timmy som hon kallas har utåt sett en glassig tillvaro med en rik mamma med en våning på Östermalm. Brodern Fredrik har en fantastisk studentfest och hon bor under terminerna i London där hon pluggar. Men under ytan känner hon sig ensam och längtar efter sann kärlek och inte bara dessa kortvariga relationer med killar hon hittills haft. Under sommaren ska hon även jobba i sandhamn på ett seglarläger och där hon återigen träffar ”prinsen” som hon kallar honom. En snygg men dryg och bortskämd östermalmskille. Som tur är inser hon snabbt denna gång att han inte är vad hon söker och särskilt som han är en riktig player och otrogen mot sin tjej.

Längre än så har jag inte kommit i boken men den är en riktig bladvändare så jag har nog snart läst ut den.

Den något ytliga och banala handlingen till trots finns det nog en del i den många av oss kan känna igen oss i och åtminstone jag tycker det är lite roligt att läsa om och få en inblick i en värld (snobbig och rik östermalmsvärld) som känns långt ifrån mitt liv, min tillvaro och uppväxt.

Inga kommentarer: