fredag 30 december 2011

Grekisk mytologi i ny tappning

Sedan jag var barn har jag varit mycket intresserad av mytologi, så man hade kunnat anta att jag hungrigt skulle ha kastat mig över Angelinis Helena (på engelska Starcrossed), men det tog ett litet tag innan jag gav den en chans. Kanske mest för att jag läst så sanslöst många romantiska böcker med övernaturliga inslag på sistone...
När jag väl började läsa den så tyckte jag faktiskt att den var riktigt bra!
Boken utspelar sig på ön Nantucket, där 17-åriga Helena har levt hela sitt liv tillsammans med sin pappa. Mamman övergav dem när Helena var liten. När det är dags för terminsstart i skolan flyttar den stora familjen Delos in i det lilla samhället och då börjar det hända grejer; Helena vaknar upp med smutsiga, blodiga fötter efter drömmar om karga landskap och förtvivlade kvinnor som gråter tårar av blod. Kvinnornas skrik och gråt kommer även över henne i verkligheten när hon träffar på Lucas Delos och andra medlemmar av hans familj, och hon drabbas av oförklarliga raserianfall. Hela Helenas värld rasar samman men hon börjar också få svar på frågor som hon ställt sig i hela sitt liv och börjar på så sätt lära känna sig själv och sin potential på riktigt.
I Helena får vi läsa om ättlingar till de grekiska gudarna, hämndbegär, lojalitet till familjen, förbjuden kärlek, hur historien gång på gång upprepar sig själv och om man kan påverka den eller inte. Låna den här!

Inga kommentarer: