torsdag 4 april 2013

 

Den är inte så tung som den ser ut.....


    

 
 
Fysisk beskrivning, 305 s. : huvudsakligen ill. ; 31 cm, vikt okänd. Konstnärer & deras ateljéer av Anette Mörner och Anne Nyblaeus.
 
Denna snygga, fysiskt lätta och fina faktabok kan man läsa och bläddra i många gånger. Det är en sådan  bok som man tar fram då och då och gottar sig med. Konstnärsateljén har alltid varit ett mystifierat, mytomspunnet och ofta otillgängligt samt romantiserat rum. I den här boken möter vi 26 av Sveriges främsta konstnärer. Några bjuder in till fest och längtar efter besök i sin ateljé andra vill ha sitt skapanderum som en privat sfär och har besöksförbud.


 
Meta Isaeus-Berlin, en av konstnärerna i boken uttrycker att hon köper mycket konstböcker och att det är en stor last. "Jag äter mig igenom dem och lagrar bilderna i kroppen. Jag har ett starkt bildminne, det kan nästa vara plågsamt."
 
I boken får vi möta många olika konstnärliga uttryck. "Jag höll på med Lego upp i pinsamt hög ålder. När jag klipper film är det samma process, man bygger något av en massa lösa bitar och vet exakt var i högen den svarta biten finns", säger filmaren Johanna Billing. Läs och du får en inblick i Sveriges konstvärld JUST NU.
 
Samma förlag har också gett ut den här boken Att leva med konst & design  av Anette Mörner och Anne Nyblaeus. Här får vi möta konst- och design intresserade samlare samt besöka deras hem. I boken får vi veta deras hemligheter bakom egna personliga avtryck i hemmet. Vad innebär det att leva med konst? Jag säger det igen, SNYGGT och LÄTT. Smakar fint!
 

Inga kommentarer: