onsdag 20 mars 2013

City of bones

City of bones av Cassandra Clare är första delen i serien The Mortal instruments och kommer i svensk översättning nu i juni under namnet Stad av skuggor. Och som om det inte var nog: en filmatisering kommer på bio i augusti! Ja jag är glad. Jag var inne i en slags lässvacka då det kändes som att allt jag läste var så seeeegt, och så gjorde City of bones susen! Där kan vi snacka sträckläsning. Det är så skönt med böcker som man lätt sugs in i och som man bara inte kan sluta läsa.

City of bones handlar om femtonåriga Clary som bor i New York med sin mamma och hänger på nattklubbar med sin bäste vän Simon. En kväll ser hon ett mord begås av några tonåringar men det är ingen annan som verkar se det. Mördarna hävdar att den de dödade var en demon och att de själva är något som kallas Shadowhunters. Speciellt killen som höll i mordvapnet, Jace, är väldigt intresserad av Clary och varför hon kan se dem när ingen annan kan. Så försvinner Clarys mamma plötsligt och hon själv blir attackerad av en demon och har inget annat val än att ty sig till Jace och de andra. New York är inte vad det ser ut att vara...

Ja här har ni dark romance som är både spännande och rolig, gripande och cool! Jag gillar karaktärerna väldigt mycket, huvudkaraktären mest av allt. Här nedan kan ni se trailern för filmen, som verkar väldigt bra, men jag måste säga att Clary mest framstår som ett storögt skogsrå i denna, vilket inte alls stämmer överens med hur hon framställs i boken, där hon är både vitsig och framåt.

Jag ska ge mig på resten av serien snarast. Låna City of bones här!



Inga kommentarer: