onsdag 18 april 2012

Mänsklighetens undergång...

...är här! Nä jag skojar bara. Men om du vill läsa en fiktiv berättelse om den så kanske Outpost av Adam Baker kan vara något. Personalen ombord oljeplattformen Kasker Rampart befinner sig på världens ödsligaste och mest ogästvänliga plats i Arktiska oceanen. Borrarna står stilla och endast en liten del av besättningen är kvar i väntan på att få åka hem. Så börjar nyheterna sända ut oroväckande bilder från någon slags epidemi som drar fram över världen och en efter en slutar sändningarna helt. Personalen är övergiven, ingen kommer för att hämta dem, maten sinar, personalen slåss och vem vet om det ens finns något hem att återvända till. Ombord oljeriggen finns prästen Jane, en överviktig och självmordsbenägen antihjälte, som dock finner sig i sitt rätta element när allt går åt helvete. Inte ens världens ödsligaste plats kan dock skydda Kasker Ramparts besättning mot den dödliga smitta som ödelagt jordklotet. Just det, glömde jag säga att det handlar om någon form av zombieepidemi? Som ni kanske märker älskar jag att läsa om zombies och tänker därför fortsätta denna vecka med att tipsa om ännu en zombiebok.


Några saker som jag verkligen gillar med Outpost är att det är en dystopi som utspelar sig i en sådan kall och ödslig miljö som Arktis och att hjälten Jane är så otippad. Lägg därtill ett fasinerande persongalleri där det är omöjligt att veta vem som kommer att klara sig eller inte. Det är en väldigt suggestiv och mörk berättelse. Något som dock förtar intrycket är det ibland upprepande språket även om det är det en fängslande, lättläst och intressant bok som är väl värd att läsas. Ja, ni hör ju hur spännande historien är, så om ni kan bortse från lite språkbrister är det bara att förbereda sig på en iskall tur till jordens ände.


Låna Outpost här (finns tyvärr bara på engelska än så länge).

1 kommentar:

Monika sa...

Den här lät ju fantastiskt intressant. Ända tills jag kom till zombieepidemi. Zombies är inget jag gillar överhuvudtaget, men storyn känns ju fortfarande spännande. Kanske skulle detta kunna vara min första zombiebok? Fast jag väntar tills den kommer på svenska då.