fredag 20 april 2012

Det lockande stålet

Tjena tjena! =P

Julia heter jag och jag har praoat här på Västra Frölunda Bibliotek nu V.16. Vad jag har gjort har varierat från dag till dag, bl.a så har jag stått i servicedisken, fått sätta böcker på dess rätta plats och så har jag varit i SBC (skolbibliotekscentralen). Det har varit ett stort nöje för mig att bara vara här, och att få se vad bibliotikarier gör har varit roligt att upptäcka. Tydligen så är det inte alls som jag hade tänkt mig (på ett positivt sätt). Personalen här har varit jättesnälla och hjälpsamma, vilket jag är väldigt tacksam och glad över =) Med andra ord: den här veckan har varit suverän.

Så...eftersom alla här verkar ha tipsat om en bok eller en film så antar jag att jag själv får bidra med ett tips. Första Lagen trilogin av Joe Abercrombie består av 6 böcker (eftersom de har delat på en bok till två stycken. Så det finns två böcker av den första boken o.s.v.)

Unionen har i århundraden varit världens mäktigaste rike, men generationer utan ett riktigt yttre hot har lett till dekadens, korruption och självbelåtenhet. I norr har barbarstammarna samlats under den blodtörstige kung Bethod och i söder söker gurkherna hämnd och ära. Man följer olika personer som gör att man får se problemen från olika perspektiv. Bl.a så får man följa Logen Niofingrar; en stor krigare med ett blodisande rykte, Kapten Jezal dan Luthar; en sjävupptagen och egoistisk adelsman med kärleksbesvär, inkvisitor Glokta; som har lärt sig allt om att tvinga fram information genom att själv utsättas för år av tortyr...
Allas liv korsas på något sätt med varandra.

Väldigt spännande och väl skrivna (!) böcker som bör läsas ;)






Inga kommentarer: