tisdag 21 februari 2012



Jag älskar Science fiction och mörka framtidsdystopier

Det finns inget som är så spännande som att läsa science fiction och mörka framtidsdystopier. Jag har alltid dragits till dessa ämnen. Ibland har jag undrat om jag varit ensam om det. Men det tror jag inte. Människor har i alla tider älskat att frossa i katastrofer och domedagsprofetior. Se bara hur populär förra årets bioaktuella domedagsfilm 2012 var! Eller varför inte Lars von Triers Melankolia eller den ryska författaren Dmitrij Gluchoviskij böcker Metro 2033 och 2034.
Det är något nervkittlande, fascinerande och kanske till och med befriande med framtidsdystopier, i alla fall i litteraturens och i filmens värld. Det är något vi helt enkelt inte rår på, något utanför människans kontroll och våra egna små futtiga vardagsbekymmer. Alla har vi kanske någon gång funderat på hur väl den ene eller den andre skulle klara sig i en skrämmande framtidsvärld där helt andra lagar och regler gäller, där bara den starkaste eller den smartaste människan överlever.
Jag kan villigt erkänna att jag själv inte tror jag är någon bra kandidat som skulle klara mig väl i framtidens dysfunktionella radioaktiva värld. Det skulle nog ta bra lång tid innan sådana som mig och andra försoffade nutidsmänniskor skulle lära sig överleva i naturens hårda värld. Det skulle nog ta flera generationer. Låt oss hoppas att vi slipper utsättas för sådana prövningar! Men framtiden lurar bakom hörnet, så se upp för snart kanske vi befinner oss i en verklighet såsom i boken Mitt klimatkatastrofala liv av Lloyd Saci. Jag har läst denna bok och här får ni ett smakprov på vad den handlar om.

Mitt klimatkatastrofala liv
Carbon Diaries 2015/ Saci Lloyd

Boken utspelar sig i London i en inte alltför avlägsen framtid. Klimatet har flippat ur totalt och efter den stora stormen har myndigheterna beslutat att kraftigt skära ner på koldioxidutsläppen. Vilket för invånarna i London får katastrofala följder och det innebär stora förändringar av vardagslivet. Huvudpersonen i boken är tonårstjejen Laura som skildrar livets upp och nergångar i sin dagbok. Boken är dråpligt skriven och jag skrattade högt flera gånger. Laura och hennes familj tvingas anpassa sig till de nya levnadsvillkoren vilket inte är så lätt alla gånger och en rad konflikter och besvärliga situationer uppstår. Laura får tampas med familjen och brottas samtidigt med att vara tonåring och kär i sin snygga granne. Hon har ett rockband som heter Angels och kompisar och skolan att sköta. Men vädret blir allt mer och mer extremt och familjen knasigare och knasigare..
Ja det är sannerligen lite tufft för Laura ibland, läs boken säger jag bara så får ni själva uppleva vad hon tvingas gå igenom.