fredag 10 februari 2012

Ja, och så var det ju en bra bok till...

...som har översatts till svenska alltså.
Själlös/Soulless av Gail Carriger
Göteborgsförlaget Styxx Fantasy ger ut en svensk översättning av fantastiska Soulless - del ett i serien The Parasol Protectorate.
Här blandas vampyrer, varulvar och mystiska brödraskap med härlig steampunk och Jane Austen-känsla. Huvudpersonen Alexia Tarabotti är ascool och varulven MacCon får mig att känna mig alldeles...förälskad (kan vi kalla det).
Jag läser sällan "roliga" böcker men det här är ett undantag. Jag skrattar ihjäl mig åt det viktorianska Englands prydhet i kombination med de inte alltför välputsade varulvarna och Alexias krasshet. Hurra vad denna serie är bra! Hurra för att den kommer på svenska, så att ännu fler kan läsa den.
Ge er till tåls, den kommer på svenska i april.
Du som inte kan ge dig till tåls - låna den på engelska.
Nu! Genast! Här!

Inga kommentarer: