tisdag 1 juli 2014

Att jobba som Ferieansträlld på Frölundabibliotek.

I april månad sökte jag för att få jobb inom Göteborgs Stad. På deras hemsida skulle jag fylla i en blankett med olika frågor om kön, vilken period jag helst skulle vilja jobba och vilka intressen jag hade, så jag skulle få ett så tryggt jobb som möjligt. Jag var i slutet av april på ett informationsmöte med Arbetsmarknads kontoret och fick mer information om plats, period och vart jag skulle jobba. Jag hamnade här på Frölunda bibliotek och är nu inne på min sista vecka. Det var lite svårt i början men sedan kom jag in i det väldigt snabbt. Mina arbetsuppgifter är bla. Lägga ut dagstidningar på morgonen, tömma återlämningsboxarna och leta efter böcker som är reserverade (plocklappar.) Jag har ansvar för två avdelningar, Kärlek och Deckare. Mina arbetstider är 08.00 - 16.30. Det är långa dagar men som gymnasieungdom är jag väldigt nöjd. Jag får en inblick i vuxenlivet/arbetslivet. Jag tycker att alla ungdomar borde söka feriejobb på sommaren. Det är nyttigt att möta arbetslivet med en mjukstart. Jag trivs väldigt bra att jobba här och det är en skön miljö att vistas i. Mitt intresse av att läsa har förstärkts och jag kunde aldrig ana att det skulle finnas så otroligt många böcker i olika kategorier. Så har du frågor inom områden som resor, träning, kost, kärleksproblem osv kan jag lova dig att biblioteken har dina svar. Det finns så gott som svar till alla frågeställningar du funderar kring.

/ Josefine

Inga kommentarer: