fredag 17 juni 2011

Svalkande rysningar i sommarhettan

Jag tyckte att jag var så fyndig när jag kom på titeln till det här inlägget och sen tittade jag ut genom fönstret. Göteborgsgrått och blåsigt. Inlägget borde heta Huttrande rysningar i snålblåsten men det känns lite negativt. Jaja, till saken. Tänkte tipsa om lite skräck man kan svalka sig med när väl solen hittar hit igen. Ett TV-spel, en bok och en film blir det.

Ska vi börja med spelet så finns det ett skräckspel som höjer sig över alla andra. Det är mörkt, läskigt så in i bomben och man sitter som på nålar. Eller OK, man är livrädd hela tiden och undrar vilka hemskheter som väntar runt nästa hörn  - ändå kan man inte sluta spela utan uppslukas helt av spelvärlden. Spelet jag pratar om är Dead space 2 (låna här) och är en skräck/science fiction-historia som utspelas på en öde rymdstation.

Vill man läsa en tunn men isande skräckberättelse med övernaturliga inslag ska man gå till hylla L på ungdomsavdelningen. Där hittar man Petter Lidbecks Allhelgonaoffret (låna här). Den handlar om Shirin och hennes pappa som flyttar in på Ulrikagården, en mysig gård på landet. Prästen som hyr ut har bara ett villkor för deras vistelse där: de får under inga omständigheter gå upp på vinden. Men en dag börjar det läcka från taket och pappan går trots sitt löfte upp på vinden och sedan blir inget sig likt. Ondskan på Ulrikagården har släppts lös... Spännande, läskigt, you name it!


Slutligen vill jag tipsa om en film som jag först läste som bok och sen såg som film. Det rör sig om Stephen Kings The mist (låna filmen här) och är berättelsen om ett litet samhälle som en dag sveps in i en mystisk dimma. Det visar sig att ett militärt experiment gått fruktansvärt fel och i denna dimma döljer sig namnlösa fasor med smak för människokött... Ruggigt värre!

Nu har ni fått nått att svalka er med när termometern skjuter i höjden!

Inga kommentarer: