söndag 17 maj 2009

Fighting Spirit

Bittersött och rakt in i hjärtat tycker jag att den här boken går. Främst för att jag tycker så mycket om Camerons berättarröst. Cameron är lillebror till Ruben som han delar rum med. I köket ångas arbetslöshetsångest, deras äldre bror bråkar, deras syster super och får dåligt rykte och deras mamma oroar sig för deras alltfler blåmärken. Bröderna blir nämligen rekryterade till en illegal boxningsverksamhet i hemlighet och får slåss inför publik för pengar. Ruben, eller Fighting Spirit, är den självklara vinnaren som nockar sina motståndare med stålvilja och Cameron, alias Underdog, som trots att han förlorar vägrar ge upp och blir publikfavorit, kämpar sig fram på arenorna, räknar sina pengar och försöker dölja sina skador hemma.

Markus Zusak är författare till Boktjuven, och eftersom det gick så bra för den boken så har hans två tidigare böcker nu getts ut på svenska, Knockout och Fighting Spirit. Man kan verkligen se de små bleka smala armarna och svarta ögonen (det är min bild av Cameron) och höra det lilla hjärtat klämta av stålvilja, höra publikens loskor, jubel, burop och käkar krasas, känna doften av blodsmak, sågspån och hemmets kökarbetslöshetssångest tränga sig genom texten. Och allt har han lyckats fånga på 140 sidor. Nu ska jag läsa Knockout (som man egentligen då ska läsa innan Fighting Spirit).


Hitta boken här.

1 kommentar:

Daniella sa...

Jag tyckte att den här boken var grymt bra! I Göteborgs-Posten fick den en dålig recension som om den som läst inte alls fattat grejen. Det gjorde mig lite upprörd. Att läsa om människor som har allt emot sig men som ändå kämpar tycker jag är så nära verkligheten man kan komma. Rekommderar starkt den här boken för de som annars inte läser så mycket, kanske från högstadiet och uppåt.