fredag 6 februari 2015

Själv är jag för tillfället helt fast i David Levithans författarskap. Han är oerhört skicklig på att bygga fina parallellhistorier och träffsäkra poetiska dialoger. I hans senaste bok "Världens viktigaste kyss" får en möta några olika ungdomar som i olika relationer och livssituationer får kämpa för sin homosexuella identitet i mötet med samhällets fördomar. Strålkastarljuset riktas mot Harry och Craig som beslutar sig för att göra ett statement genom att delta i Guinness rekordbok och försöka slå världsrekordet i längsta kyss, vilket är 32 timmar. Vi får möta Ryan och Avery som är på sin första dejt. Vi får möta Cooper och följa hans svåra komma ut-process. Handlingarna och karaktärerna vävs successivt samman på ett smidigt sätt. En oerhört angelägen och fin historia som dessutom är lättläst.

Jag kan även varmt rekommendera Levithans föregående bok "Jag. En." Samma själ återföds varje dag i en ny kropp. En dag när Jag/En (One) besitter en killes kropp blir hen förälskad i killens flickvän Rhiannon och hen försöker efter den dagen få kontakt med Rhiannon i sina olika skepnader. En oerhört fin kärlekshistoria med genusbegreppet i fokus. Här finns uppenbara paralleller till Virginia Woolfs berättelse om Orlando - varför inte passa på att kolla in filmen lyssna på/läsa Woolfs berättelse parallellt med Levithans?

Skön helg med stora läs/ljud/bildupplevelser önskar Malin!


Bokomslag

1 kommentar:

Malva sa...

Åh, jag läste ut Världens viktigaste kyss igår - den fängslar. Alla dessa människor och vägar som de tar i livet samt alla de som inte hann leva färdigt.

Har definitivt fått blodad tand vad gäller Levithan.