fredag 21 december 2012

Ny serieroman

Egentligen borde jag tipsa om en  bok som ger julstämning. En sådär lagom mysig bok som gör att man vill krypa upp i soffan och bara läsa. Men nej. Inte denna gång.

Jag tänkte istället passa på att tipsa om en ny serieroman. Män som hatar kvinnor. Första boken i Milleniumtriologin av Stieg Larsson. Denna serieroman är ett välgjort återskapande av boken. Manuset har den skotska kriminalförfattaren Denise Mina skrivit. Och det är Leonardo Manco och Andrea Mutti som har tecknat. Mina och Manco har tidigare samarbetat i DC Comics serie Hellblazer.

Här har de gjort ett bra jobb med att återskapa dramaturgin i berättelsen och den obehagliga känslan (som i alla fall jag fick av att läsa första delen i historien). De har med utrycksfulla bilder och snabb dialog fått fram de viktiga hållpunkterna i berättelsen. Helt klart imponerande. Vissa uppslag är helt fri från dialog och man låter helt enkelt bilderna tala för sig själva.

Milleniumtriologin kommer att ges ut i 6 delar. Varav Män som hatar kvinnor är den första delen. Det planeras bli 2 delar av varje bok. Och visst det är absolut ingen feelgood roman. Men gillar du Milleniumtriologin som bok eller film, kommer du inte att bli besviken.

Nu ska jag återgå till lite mer julig läsning...

God jul på Er alla!

Inga kommentarer: