torsdag 7 juli 2011

Fantasy utan alver och dvärgar


Icke-heroiskt bokomslag

Nu tänkte jag slå ett slag för vad vi bibliotekarier kallar en "undergenre", nämligen "icke-heroisk fantasy", eller kanske hellre "blodig och skitig fantasy". Med andra ord, en gren av den större fantasygenren som är mer verklighetsnära med skit under naglarna utan ädla hjältar, goda kungar och vackra prinsessor. Jag kanske inte kan ta på mig äran för att ha hittat på den själv men jag har inte sett strikta krav på vad som ska ingå och det tänkte jag råda bot på nu (ordning, ordning).

Icke-heroisk fantasy kännetecknas av:

-Frånvaron av gott och ont utan snarare är allt grått utan renodlat ädla, starka hjältar och elaka skurkar. Tonen i berättelsen är mörk. Huvudpersonerna kan vara en knarkande mutant som i Den sista önskningen eller en krigsskadad krympling i Det lockande stålet.

-Det kan existera magi men det spelar en underordnad roll.

-Inga alver, orcher eller dvärgar.

-Våldet är verkligt och gör ont. Här finns inga idéer om ära och berömmelse på slagfältet utan slåss man handlar det om överlevnad. Som de slitna legosoldaterna i the Black Company gör.

Kända författare inom denna genre är George RR Martin, Joe Abercrombie, Glen Cook, Richard Morgan, R. Scott Bakker och Andrzej Sapkowski.

Jaja, blabla, stick nu iväg och låna lite mörk, icke-heroisk fantasy!

1 kommentar:

Anna J sa...

I The Steel Remains som så vackert får illustrera inlägget så är ju dessutom huvudpersonen homosexuell. Hur vanligt är det i fantasy med en jäkligt hårdför krigare som är gay? Bra bok!