torsdag 19 maj 2011

Per Nilsson svarar på våra smarta frågor - och en dum

Vi är några bibliotekarier som är dubbelskrivande och både skriver här på Collaget och på Library Ninjas. Vi har där publicerat en intervju med Per Nilsson och tänkte dela med oss av den här med. Vet du inte vem Per Nilsson är, är det marsch till skamvrån (eller iaf till google)! Håll till godo!


Vad är det bästa och sämsta med att vara författare?

Det bästa är många saker. Att få leka Gud, bygga världar och befolka dem. Att leta efter berättelsen och hitta den. Att prova idéer. Att få respons på böckerna, att någon läser och förstår. Och sen allt det praktiska, ingen chef, kan arbeta när som helst och var som helst. Och skriva vad som helst.
Det sämsta är att inte ha arbetskamrater. Inte ensamheten, det är inget problem. Men just att inte ARBETA tillsammans med någon.
Din bok Ett annat sätt att vara ung blev filmen Hannah med H. Är det någon annan av dina böcker som är på gång som film eller TV-serie?

Någon ville göra tv-serie av Svenne, men svt var inte intresserade tyvärr. Och något bolag i Norge har en option för att göra långfilm av Hjärtans fröjd. Något annat vet jag inte.

Sedan du skrev boken Svenne där en högerextrem rörelse tar makten i Sverige har Sverigedemokraterna kommit in i riksdagen. Ser du några likheter mellan det du skrev i boken och vad som händer i verkligheten?

Ja, tyvärr. Jag tänkte inte på SD när jag skrev boken, tänkte mer på Hitler och nazismen, funderade på vem jag varit om jag levt i Tyskland på trettitalet och hur vanliga hyggliga tyskar kunde rösta Hitler till makten. SD använder en del av folkhemsnationalismen, minnet av ett Sverige innan MASSINVANDRINGEN, en socialdemokratisk drömstat, bättre och rikare och rättvisare än den vi har nu. Så låter jag också min Dackeman resonera. Förrädiskt.

Vi tipsar ju om böcker här på bloggen. Vilka ungdomsböcker skulle du säga är så bra att man bara måste läsa dem (förutom dina egna)?

Tyvärr har jag slarvat med att läsa kollegornas böcker de senaste åren, tidigare var jag mycket bättre på det. Sonya Hartnett är ju strålande förstås. Läste en bok av Malin Isaksson som jag tyckte mycket om. Katarina Kieris novellsamling med den omöjliga titeln gillade jag.

På tal om bloggar – läser du några bokbloggar och i så fall vilka?

Om jag ska vara ärlig så läser jag bara bokbloggar när jag googlar på min egen senaste bok för att se om någon skrivit något. Och då kan det ju hända i och för sig att jag hittar något annat intressant när jag ändå kommit in på bloggen

Och avslutningsvis, om du var en poplåt vilken skulle det vara och varför?

Vara en poplåt? Hur skulle det gå till? Hm. Jag kan nog inte riktigt sätta mig in i det. Jag svarar med det jag lyssnar på just nu:
Rag Doll med Frankie Valli & The Four Seasons. Finfin låt.

Tack för intervjun!

Inga kommentarer: