fredag 29 april 2011

Hej :D

Jag heter Oscar och jag har varit praktikant på Västra frölunda bibliotek halva v.17. Jag har gjort sånt som att ställa i ordning böcker, hitta reserverade böcker m.m. Jag fick även göra en utställning i valfritt tema. För mig var det självklart att temat skulle bli fantasy. Pärlan i utställningen, tycker jag, är boken The Spook's Apprentice (Väktarens lärling).

Den handlar om Thomas J. Ward, som blir lärling till väktaren i trakten. En väktare jobbar typ som en ghostbuster, alltså att han driver ut spöken, fängslar häxor och sådant. Tom märker snart att många av väktarens tidigare lärlingar aldrig slutförde sin träning eller dog pga den. Och inte blir det bättre av att han bli lurad att släppa fri en av de farligaste häxor som någonsin funnits.
Jag vill tipsa om denna boken för att den ofta är mycket spännande och samtidigt lite thrilling. I serien har det hittils kommit ut 5 böcker till i serien och de blir bara bättre och bättre för varje bok.

En annan bok som jag vill tipsa om finns inte i utställningen, men jag letade efter den länge. Den heter iaf. Vindens namn och är en av de bästa böcker jag har läst. För fattaren heter Patrick Rothfuss.
Den handlar om värdshusvärden Kote som en dag träffar en man som kallar sig själv Krönikören. Krönikören avslöjar Kote att vara den mytomspunne magikern Kvothe. Kvothe går då med på att berätta sin livshistoria. Han berättar om sin uppväxt som kringresande artist, hur hans föräldrar och artisttrupp blir brutalt mördade och om hur han sedan tvingades till ett liv på stadens gator, där han måste tigga mat för att överleva. Hela tiden vill han ta sig till universitetet för magi och ta reda på vilka det var som mördade hans föräldrar. Rekomenderas starkt till alla i åldersgruppen 13-99+.

ps. Detta är första gången jag bloggar

//Oscar

1 kommentar:

Grethe sa...

Angående Rothfuss bok så kan jag meddela att uppföljaren "Wise man's fear" precis kommit ut på engelska! Bara att ställa sig på kö! :)