måndag 29 november 2010

Killar och olycklig kärlek

I Ingrid Olssons senaste bok Komma över får man följa Jeppe som precis blivit dumpad av Emma. Deppig sitter han i sin nya lilla sunkiga lägenhet och försöker komma över sin kärlek, men han kan inte sluta tänka på Emma, eller kolla hennes facebookstatusar eller bli lyckligt nervös varje gång hon ringer. Liksom i Ingrids andra böcker är det ett rätt långsamt tempo i boken. Jag har verkligen tyckt om hennes tidigare böcker och att de just får andas. Jag är inte lika förtjust i denna, men däremot tycker jag att det är kul med vanliga känslosamma killar som får synas och höras, liksom i Johanna Lindbäcks Saker som aldrig händer där Andreas blir dumpad av sin flickvän Hanna.

I Gunnar Ardelius senaste bok Bara kärlek kan krossa ditt hjärta dyker Betty och Morris upp från hans tidigare bok Jag behöver dig mer än jag älskar dig och jag älskar dig så himla mycket. Fast nu har Morris blivit dumpad. Morris springer, han springer bort sin saknad, ångest och rädsla för hans pappas vacklande hälsa (fast pappa springer också trots att hans hjärta och läkare säger nej) och så kämpar han för att komma över Betty. Jag blir lite rastlös i den här boken men vet inte riktigt varför. Till skillnad från hans tidigare böcker, som mer är som poesiromaner, är den här skriven i romanform. Fast den innehåller så klart Ardelius-språket; poetiskt, kreativt och ordrikt.


Låna böckerna här:

Inga kommentarer: