söndag 28 november 2010

Fler serieromaner

Som vi redan har bloggat om här tidigare på Collaget så har ju serieromaner fått ett uppsving senaste året. Den här boken är klassad som grafisk roman (samma sak enligt seriewikin men serieromaner är ett mer etablerat begrepp än grafiska romaner). Petter Lidbeck står för texten och Max Elmberg Sjöholm för illustrationerna. Det här är riktigt mörkt. Jag fick faktiskt lite ont i magen av att läsa. Ett samhälle i sönderfall, en isolerad ö där två killkompisar tillhör de som överlevt pesten (var tusende överlever sjukdomen men bär fortfarande på den, därför är de isolerade på den lilla ön), maktkamp, slaveri och brända kroppar. Och bättre blir det inte. Jag vet inte riktigt vad jag tycker om den här boken mer än att den är kuslig. Serieromaner gillar jag men det jag hade fått för mig vad gäller serieromaner är att ord och bild samspelar och spelar lika stor roll, för mig är det här mer en illustrerad roman.

Inga kommentarer: