fredag 26 februari 2010

Identitet

Hejsan!

Jag heter Melody och jag har praktiserat i frölundas bibliotek under hela veckan. Det har varit väldigt kul och intressant och jag har dessutom lärt mig många nya saker! Det är första gången jag bloggar också så, be nice with me, please :)

Jag har bl.a fått jobba med bokupsättning och fått vara med under de yngre barnens ``Tummetott´´. En av de roligaste sakerna jag har fått göra, är att få komma på ett tema och skapa en lite bokutställning i ungdomsavdelningen.
Jag ville ha ett tema som kan väcka lite debatt och samtidigt vara aktuell bland andra ungdomar. Jag valde därför temat, Identitet.


Två av böckerna som ingår i utställningen är, ``Ser mitt huvud tjockt ut i den här?´´ Som är skriven av Randa Abdel-Fattah (även författare till 10 saker jag hatar med mig själv). Boken handlar om en muslimsk ungdomstjej som bor i Australien.Hon bestämmer sig för att börja bära slöja i skolan efter sommarlovet. Boken skildrar hur hon tillslut bestämmer sig för att bära slöja och hur resten av hennes liv blir påverkat av valet. Detta är en väldigt rolig och en generellt bra bok där jag tycker att temat identitet är aktuellt.

En annan bok i utställningen är, ``Den absolut sanna historien om mitt liv som en halvtidsindian´´ som är skriven av Sherman Alexie. Boken handlar om en liten pojke som heter Junior. Han bor i ett indianreservat tillsammans med sin familj. Junior är en väldigt smart kille och bestämmer sig för att börja på en medelklassskola där den enda mörkhyade personen är skolans maskot. Boken skildrar hur detta valet kom att påverka hans liv och hans vänskap med bästa kompisen. För de lite mer känsliga (som mig ;D) lockar den fram skratt såväl som tårar.

Andra böcker i utställningen är:
-10 saker jag hatar med mig själv, av Randa Abdel-Fattah
-Sprickan, av Bali Rai
-Specials, av Scott Westerfeld m.m från honom
-Svenne, av Per Nilsson
-Bögslungan, av Per Alexandersson
-Svenhammeds journaler, av Zulmir Becevic
-Nadias vrede, av Tahar Ben Jelloun

Vad är det egentligen som avgör ens identitet och vad är identitet? Är det viktigt att veta sin egen identitet?
-Tyck till! :)

Inga kommentarer: