torsdag 5 februari 2009

Cancer

Igår bokpratade jag för en 8:a och insåg att jag sa ordet cancer flera gånger. Senare insåg jag att det var Internationella cancerdagen, så det passade ju bättre än jag visste om. Här är ett litet urval, och ja, alla är väl lite tårdrypare.

I taket lyser stjärnorna, Johanna Thydell.
Nu har jag äntligen läst den här boken, tänkte det var bra innan jag ska se filmen. Och visst var det en bra bok. Jennas mamma har cancer och blir allt sämre. Hon har precis börjat sjuan och vill ha ett tonårssliv och något annat än bara en stor sorg.



Innan jag dör, Jenny Downham.
16-åriga Tessa är döende i cancer. Hon bestämmer sig för att göra en lista på vad hon ska hinna med innan hon dör.




Show me the way to fairyland, Fransson, Claudia.
Claudia var bara 17 år när hon dog i cancer. Hon hade börjat skriva dikter under sista behandlingstiden, men orkade inte klart. Hennes storasyster Therese lovade att se till att boken skulle bli färdig, och nu har hon tillsammans med sin storebror uppfyllt sitt löfte, genom att ge ut boken med Claudias dikter.



Inga kommentarer: