måndag 31 mars 2008

Underhållande, men nytt?

Liv & Lovisa, Emma Granholm (2008)

Kom med nått nytt! Debuten Simon & Sophie var rakt igenom en klassisk ungdomsroman. Populära tjejen Sophie och töntiga datakillen Simon visar sig ha mer gemensamt än vad de tror och blir kära och gulliga, underhållande men inte nyskapande någonstans, ganska platta karaktärer och förutsägbar story. Trots det läste jag igenom den i ett nafs.

Det är något med Emma Granholm som gör att hennes böcker blir spännande. Hon kan konsten att hela tiden få mig att bli intresserad av hur det ska gå, trots att man första sidan kan räkna ut det. Samma sak gäller Liv & Lovisa. Liv är den struliga tjejen i skolan, skolkar, dricker, får raseriutbrott och är stämplad som galen sen hon i sjuan hotat en tafsande kille med kniv. Lovisa är den klassiska populära tjejen, rik, snygg, smal och blir värvad av inte mindre än två modellagenturer i boken. Dessa två stereotypa tjejer tycker självklart hysteriskt illa om varandra. Nu visar det sig dessutom att Livs frisörmorsa och Lovisas kostympappa har ihop det. Herremingud! Hur ska detta gå? Det blir konflikter, hångel med pojkvänner, hångel med bästa kompisar, klassförakt och svartsjukedrama. Ungefär som en såpa. Spännande men inte så nyskapande direkt.

Jag tror att Emma Granholm kan mer, i nästa bok vill jag se sidor hos huvudpersonerna som jag inte kunde räkna ut genom att läsa baksidan. Då kan det nog bli riktigt bra med tanke på att Emmas historier ändå får mig att nyfiket läsa vidare.

Inga kommentarer: