måndag 2 juni 2014


Sommaren är på väg och jag läser starka skildringar av kärlek.
 
Jag vill tipsa om seriealbumet Blue is the warmest color. Den är gjord av den franska serietecknaren Julie Maroh, och finns i engelsk översättning att låna via biblioteken på www.gotlib.goteborg.se. Förra året kom en film baserad på seriealbumet, och den vann Guldpalmen i Cannes. Med all rätt, då det är en hiskeligt intensiv skildring av en passionerad förälskelse mellan två unga kvinnor och hur deras förhållande utveckas. Se filmen, eller läs seriealbumet, eller varför inte både och? Första halvan av filmen och boken är mycket lika, men sluten skiljer sig åt. Jag vill inte skriva för mycket om de olika tyngdpunkterna i de två olika verken, jag hoppas att ni kollar upp dem på egen hand...
 
Ljus ljus ljus är en ny bok på det fantastiska förlaget Gilla. Den är skriven av den framgångsrika finska ungdomsförfattaren Vilja-Tuulia Huotarinen. Boken igenom berättas av Mariia, på ett mycket direkt vis. Det är som att Mariia står rakt framför mig som läsare med ett mycket direkt tilltal, massor av tankehopp och kommentarer om hur hon själv skriver boken. Det kanske låter lite krångligt, men jag tycker att jag som läsare kommer den intensiva historien ännu närmare i och med att boken är skriven på det viset. Mariia berättar historien om hur hon 1986, samtidigt som Tjernobyl exploderade, träffar den intensiva Mimi. När de träffas är de 14 år gamla, och ljuset går igenom berättelsen, som dock också handlar om den djupaste, mörkaste sorg.

Jag tycker att känslan av intensitet i Ljus ljus ljus har mycket gemensamt med Blue is the warmest color. Båda böckerna skildrar stark passion och kärlek på helt fantastiska vis - läs!

1 kommentar:

Frida Bogren sa...

Bra tips! Jag tyckte också väldigt mycket om de här två böckerna. Tänker att det kanske är en fördel att läsa seriealbumet innan en ser filmen? Eller så tänker jag bara det för att jag gjorde så och med tanke på hur sluten skiljer sig åt... Gillar att Ljus, ljus, ljus utspelar sig sommaren efter Tjernobylolyckan - en blandning av katastrof och idyll (på flera plan) - känns som perfekt sommarläsning!