fredag 3 maj 2013

DIY. Do It Yourself


 
 
Jag vill tipsa om den här antologin som är sammanställt av musikbloggaren Kristofer Andersson. DIY är en samling lyriska texter av olika författare som har ett gemensamt; de är kulturutövare. 100 musiker, fotografer, modeskapare, konstnärer, poeter, filmare och journalister – beväpnade med skrynkliga tygbitar, limpistoler och gamla kassettband.  De vill gå sina egna vägar, på egna villkor, och i väntan på en fast anställning skapar de sin egen verklighet som en slags motkultur till det duktiga och tillrättalagda i samhället. Med ett subkulturellt uttryck som andas punk och sjuttiotal får vi följa en grupp svensk samtidskultur.

Poeten Aase Berg skriver i DIY: ”Jag trodde inte man kunde bli författare om man inte var överklass eller hade kontakter, men jag tänkte att då får jag väl bli socialfall då så får jag i alla fall tid att skriva”. I diktsamlingen ”Liknöjd fauna” kacklar hönorna. De hånar en åldrande papegoja som är alldeles för gammal för att leva. Den luggslitna fågeln är en arbetsbelastning och är dessutom ful, alltså borde den dö.

Sångerska Ann-Sofie Lundin i Min Stora Sorg ”Jag har hela tiden känt att jag har varit för mycket, att jag har pratat för högt. Att jag har känt för mycket och att jag har tagit för stod plats. Jag har anpassat mig efter människor jag umgåtts med, det gör väl alla. Men det väckte verkligen ett behov av mig att få vara precis så dramatisk och överdriven som jag är. Mina texter är väldigt rakt på sak, nästan sagoboksliknande”

DYK innehåller också intervjuer med Anastasia Ax, Tommy X, Our Legacy, Kajsa Ekis Ekman, Häpna, Anna Hallberg, Pontus Lundqvist, Liv Strömqvist, Erik De Vahl, Gisela Schink, Emotion, Lyra Ekström Lindbäck, Drop Out Orchestra, Hanna Hirsch, Kornel Kovacs, Gnucci, Fasaan Recordings och ett sextiotal andra. Boken är rikt illustrerad med över 400 färgbilder som de medverkande själva bidragit med självporträtt, arbetsmiljöer, konstverk, betydelsefulla platser föremål, skiv- och bokomslag. Det som är intressant med DIY är att det finns så mycket kreativitet och uppenbarligen en framtid för egensinniga kulturuttryck.

 

Inga kommentarer: