torsdag 25 oktober 2012

Paris Cheré av Ida Pyk.

Boken Paris Cheré är en charmfull om en något ångestladdad berättelse om 17 åriga Alva från Stockholm som under en sommar fått modelljobb i Paris. Handlingen pendlar mellan hennes första trevande tid i Paris som kanske inte är så glamourös som det låter och hennes vanliga liv i Stockholm på Kärrtorps gymnasium. Där beskrivs Alvas tillvaro som relativt mörk. Föräldrarna är skilda och hennes pappa dricker för mycket och orkar inte ta hand om något. Inte heller mamman har mycket tid över till Alva.
Men en dag när allt är som värst får Alva det oväntade erbjudandet om modelljobb av en kvinna på tunnelbanan. Det är inte lätt eller självklart att Alva ska eller får åka men till slut så blir det så. Ida Pyk målar upp en bild av modellyrket bland unga och oerfarna kvinnor som jag tror är mycket trovärdig. Jag tycker boken är bra och har ett stort underhållningsvärde. Alvas tillvaro känns verklig och det är delvis lätt att känna igen sig i Alva och få sympati för henne.
Även om sommaren i Paris inte alltid är en dans på rosor så händer det mycket där. Alva får nya vänner. Hon växer upp och lär sig att klara sig själv. Hon möter kärleken.
Paris Cheré är inte så ytlig som man först skulle kunna tro av titel och omslag. Jag måste säga att jag  blev positivt överraskad och tycker inte den förtjänar den halvdåliga dåliga recension jag tidigare sätt den få. 

Inga kommentarer: