torsdag 27 september 2012

Ingen du känner... eller?

Jag gillar Christina Wahldén i vanliga fall. Hon skriver böcker om tunga ämnen som våldtäkt och rasism. Hennes senaste bok heter Ingen du känner (låna här) och tar upp upp något hemskt som pågår i vår vardag: tvångsäktenskap. Att unga människor mot sin vilja gifts bort till någon de aldrig har träffat eller har några känslor för.
Detta händer Fatma. Hon ska sommaren efter nian åka på semester till föräldrarnas hemland Turkiet. Hennes kompis Aida är rädd att hon ska bli bortgift men Fatma viftar bort det med att hennes föräldrar aldrig skulle göra något sånt. Tyvärr är det precis det de gör. Fatma gifts bort till en gammal gubbe hon aldrig har träffat och tas med till en liten by på den turkiska landsbygden. Hon är arg, livrädd och förtvivlad på en och samma gång. Hur kunde hennes föräldrar göra något sånt mot henne? Vad ska hända med henne nu? Kommer hon någonsin bli fri ifrån sin äckliga make?
Jag är väldigt kluven till den här boken. Å ena sidan tar den upp ett viktigt ämne som tvångsäktenskap vilket är något som sker här och nu och kanske drabbar någon du känner men å andra sidan har jag svårt för bokens beskrivning av det turkiska samhället där alla männen är elaka och luktar svett och alla kvinnorna är kuvade och spelar med. Det känns mest fördomsfullt i mina ögon och på gränsen att man inte vill fortsätta läsa.
I vilket fall läste jag klart boken då det är en intressant historia om en tjej som blir bortgift (hur ska det gå?) men en mer nyanserad skildring av Turkiet hade gjort den ännu bättre.

Inga kommentarer: