onsdag 30 maj 2012

Assassins apprentice

Hej!
Jag heter Emma och jag är tolv år. Jag har PRAO:at på Västra Frölunda biblliotek.
Jag har börjat läsa en engelsk bok som heter Assassins apprentice av Robin hobb. Boken handlar om en pojke som från början inte har något namn. Han bor hos sin mamma och morfar och båda två kallar honom bara för "Boy". Men när Boy är sex år gammal blir hans morfar trött på att behöva ta hand om honom och bestämmer sig för att lämna över honom till sin far. Boy´s pappa visar sig vara kronprins över kungariket men när han får reda på att han har en "bastard", alltså ett barn med någon som han inte är gift med, så avsäger han sig tronen och flyttar till landet med sin fru. Boy börjar jobba för det kungliga hushållet genom att ta hand om djuren som finns i slottet. Han tränas upp av Burrich, som är ansvarig för alla djur. Det är också Burrich som till slut ger Boy ett namn, Fitz. Fitz lever i några år på det här sättet, som lärling åt Burrich. Man får reda på att han har en speciell förmåga som kallas "the Wit" och som gör så att han kan prata och dela tankar med djur, men när Burrich får reda på att han har den här förmågan blir han arg och förbjuder Fitz från att använda den. Fitz har också en annan förmåga som kallas för "the Skill", men den har de flesta kungliga personer så den är ok. Allting ändras för Fitz när han en dag råkar få kungen att märka honom. Kungen bestämmer sig för att Fitz ska tränas upp ordentligt istället för att leva som stallpojke för resten av sitt liv. Han får lära sig att rida, skriva, slåss m.m. Men på nätterna får han också lära sig något mer, något som inte alls är vanligt för en pojke. Han tränas till att bli en kunglig mördare...

Jag tycker att Assassins apprentice är en väldigt bra bok, men man måste vara lite tålmodig. I början förstår man ingenting men om man bara tar sig igenom första kapitlet så blir det bättre efter det. efter ett tag så förstår man och jag tycker att det kan vara roligt att inte förstå allt i början. Fitz är ju väldigt liten i början av boken och han förstår inte vad som händer runt omkring honom, och då är det ju bara rättvist att man själv inte gör det heller. Jag tycker att boken är väldigt rolig att läsa och fastän det händer en del läskiga saker i boken känns det inte som en skräckhistoria. Fast jag har ju såklart bara kommit ungefär till hälften av boken. Det kanske blir mycket läskigare sen, det vet ju inte jag. Men den är i alla fall helt klart värd att läsa!

Inga kommentarer: