fredag 2 mars 2012

Pojkarna




Foto: Stefan Tell


Hej här kommer ännu ett tips från Tintin som praktiserar på Gamlestadens bibliotek.
Pojkarna är en bok skriven av Jessica Schiefauer.
Boken är mycket välskriven och orden som används flyter vackert ihop med varandra. Författaren skriver näst intill poetiskt och det mycket mörka i boken lurar konstant under den vackra ytan.
När jag läste boken fick den mig att fundera på hur jag själv hade reagerat om jag varje natt skulle förvandlas till pojke. Om jag kanske också skulle fastnat i pojklivet som Kim, eller om jag skulle ge upp eller bli avskräckt som Bella och Momo. Kanske skulle jag ha utnyttjat min tid som kille på ett helt annat sätt?

Boken tar också upp många andra intressanta ämnen, situationer och tankar som jag tror många skulle finna intressanta och användbara.


Pojkarna av Jessica Schiefauer har även vunnit Augustpriset 2011 för årets svenska barn och ungdomsbok.
Jessica kommer även hit till Gamlestadens bibliotek den 13 mars kl. 18.30. Passa på att träffa henne då!
/Tintin

Inga kommentarer: