fredag 4 mars 2011

Boktips


Hej! Jag heter Felicia och jag har praoat på Västra Frölunda biblioteket vecka 9.
Det har varit roligt och spännande och jag har fått en större inblick i hur det är att vara bibliotikarie. Jag har fått sortera böcker, hjälpa folk att låna böcker, fixat med skyltning m.m.
Jag har även fått göra en utställning på både barn- och ungdomsavdelningen där jag har fått välja temat själv. På barnavdelningen valde jag som tema Pia Hagmar, en barnboksförfattare som har skrivit om bl.a Dalslandsdeckarna. På ungdomsavdelningen hette temat "Kärlek och Vänskap" där jag ställde ut böcker som handlade om just detta. Det var ganska så lätt att samla ihop dessa böcker eftersom jag har läst de flesta av dem själv.

Om jag ska tipsa om en bok så blir det nog den jag läser just nu, Gossip Girl. Gossip Girl är en bokserie med hitills 11 utgivna böcker. Det finns även en Tv-serie, med samma namn, som är baserad på böckerna. I böckerna får man följa de bortskämda tjejerna i Upper East Sides finaste kvarter. Men bara för att man har mycket pengar behöver inte betyda att allting är perfekt. Man får följa tjejernas jakt efter kärleken och det hinner utspelas en hel del drama på vägen.
Böckerna ger alltså en väldigt realistisk bild på ungdomars liv idag, vilket nog är det jag gillar mest med dem. Det blir aldrig tråkig läsning eftersom det dyker upp nya saker hela tiden.

Felicia Svensson Bromert

Inga kommentarer: