onsdag 21 juli 2010

Jag kan inte vänta...



... på Revolt, tredje delen i Hungerspelen av Suzanne Collins. Jag läste precis klart del två "Fatta eld", och nu är det så oooooliiiidligt spännande så jag måste bara slå ett slag för denna fantastiskt spännande serie.

Del ett heter "Hungerspelen" och utspelar sig en mörk framtid där landet är uppdelat i distrikt. Människorna som bor i distrikten styrs med järnhand från huvudstaden, där människor lever i överflöd. I distikten däremot svälter familjerna och deras enda uppgift är att förse huvudstaden med mat och olika produkter. I distrikt 12 lever Katniss med sin mamma och syster. Hon har lyckats hålla familjen vid liv genom tjuvjakt och handel på den svarta marknaden. För att hålla distikten på mattan och påminna dem om att uppror inte är något att tänka på, arrangeras varje år Hungerspelen som direktsänds i tv. Varje år tvingas distikten skicka två deltagare och på en arena som kan vara allt från brännande öken till livsfarlig djungel gäller det att vara den som överlever längst. När Katniss lillasyster blir lottad att delta, ser Katniss ingen annan utväg än att ta hennes plats. Nu gäller det bara att överleva....

Det två heter Fatta eld, och Alva tipsade om den här. Hon verkar gilla den lika mycket som jag!

Nu väntar jag alltså ivrigt på del tre, Revolt, som ska komma i höst. Hur ska det gå, hur ska det gå? Det är ju så sjuuukt spännande! Vill du läsa? Låna Hungerspelen här, och Fatta eld här. Båda delarna finns även som pocket.

Inga kommentarer: